Viktig informasjon om skriftlig eksamen våren 2024

Skolen gjennomfører stikkprøver på eksamensdagen for å undersøke om det er kunstig intelligens lastet ned på datamaskinen.  Les mer om hjelpemidler til eksamen ved å klikke her.

Det er endringer i hvilke hjelpemidler du kan bruke, og hvilke du ikke kan bruke, under vårens skriftlige eksamener. Her kan du lese hva som gjelder i Akershus.

Juks og forsøk på juks

Eksempler på juks eller forsøk på juks, er:

• all form for kommunikasjon, som programvare for samskriving, samsnakk, publisering på internett og bruk av skytjenester,
  • å ha installert oversettelsesprogram i språkfag,
  • å ha installert chatrobot eller KI (kunstig intelligens),
  • å ha tilgang til eller bruke kalkulator eller lærebøker på del 1 av eksamen i matematikk,
  • å dele lærebok med andre,
  • tilkobling til annet nettverk enn eksamensnettverket, og
  • å ikke slå av mobiltelefonen.

Det skilles ikke på juks og forsøk på juks. Dersom du har ulovlig hjelpemiddel installert på din PC eller tilgjengelig på annet vis, er dette forsøk på juks.

Konsekvensen av juks eller forsøk på juks, er at eksamen blir annullert. Du kan tidligst ta eksamen på nytt ett år etter.

Stikkprøver på eksamensdagen

Skolen gjennomfører stikkprøver på eksamensdagen for å undersøke om det er kunstig intelligens lastet ned på datamaskinen. Med hensyn til personvern, anbefaler vi at du ikke har personlige opplysninger lett søkbart eller synlig på datamaskinen.

Hodetelefoner og webkamera

Noen eksamener krever at du har hodetelefoner eller webkamera.

Dersom du trenger hodetelefoner for å gjennomføre eksamen, må disse være kablet.

Last ned ordbok før eksamen

Det kan oppstå utfordringer med nettilgang til digitale hjelpemidler under eksamen. Det kan derfor være en fordel å laste ned en ordbok før eksamen.